Suzuki Burgman NL BE
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Suzuki Burgman NL BE

Een forum voor alle liefhebbers van de Suzuki Burgman.
 
Inloggen  RegistrerenRegistreren  IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  GalerijGalerij  ZoekenZoeken  

 

 Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen)

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Ruuuuudy




Aantal berichten : 224
Leeftijd : 75
Woonplaats : Evergem Belgie ( bij GENT)
Registration date : 05-12-08

Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen)   Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Emptydi 16 maa 2010, 00:49

Dus als ik goed mee ben met de les :

- blijf met je pollen van het manueel op en af schakelen
- gebruik de powerknop om af te remmen bij langdurige of veelvuldige afdalingen om de remmen te sparen
- powerknop liefst inschakelen voor ( van zodra) je aan het heuvelachtig (bergachtig) parcour begint

Hé Bompie,

Goede leerling 10 op 10.Je kan de powerknop ook gebruiken om aan de verkeerslichten steeds als eerste weg te scheuren...Maar dan ben je verkeerd bezig en zal in en later stadium de AN 650 waarschijnlijk als slechte machine beschouwen wegens banden rap versleten,vario of riem kapot op 40.000,tandwieltrein op 40.000 total los,remblokjes op 6.000 versleten boutje gebroken e.d. Rolling Eyes
Bij naleven van de les zal je mits een beetje preventief onderhoud tot 250.000 km. (of meer) plezier aan je machine hebben. Laughing
Greets Ruuuudy. Wink


B.T.W. """Ervaringsdeskundige Rudy""" Embarassed Embarassed Embarassed ervaren doet me reeds genoeg eer aan hoor...of zeg maar gewoon Ruuuuudy... Laughing Laughing Laughing Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Bompie




Aantal berichten : 33
Leeftijd : 57
Woonplaats : Gent - België
Registration date : 08-01-10

Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen)   Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Emptyma 15 maa 2010, 23:29

Ruuuuudy schreef:


Wat ik wel veel gebruik is de powerknop, en dan niet om er als een haas vandoor te gaan, maar om af te remmen
Ook volledig akkoord maar ik gebruik dat enkel in de bergen bij afdaling (om te remmen) en bij stijgen (om de motor te sparen).

Je moet maar eens proberen, rij 80 a 90km/h laat je gas los en druk op de powerknop
de motor remt dan af (en het boutje kan breken!!!), zonder je remmen te gebruiken

Dit systeem kan je ook prima gebruiken bij afdalingen in de Bergen
ik heb mijn CVT bout reeds vervangen en deze was maar matig beshadigd
Voila verstandig rijden = weinig schade.


Dus als ik goed mee ben met de les :
- blijf met je pollen van het manueel op en af schakelen
- gebruik de powerknop om af te remmen bij langdurige of veelvuldige afdalingen om de remmen te sparen
- powerknop liefst inschakelen voor je aan het heuvelachtig parcour begint?
Terug naar boven Ga naar beneden
Ruuuuudy




Aantal berichten : 224
Leeftijd : 75
Woonplaats : Evergem Belgie ( bij GENT)
Registration date : 05-12-08

Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen)   Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Emptyma 15 maa 2010, 23:05

Citaat :
Hallo Bompie

Als je echt zuinig wil rijden dan kan je inderdaad best schakelen, je zet hem een beetje sneller een vistesse hoger dan de automaat dit zou doen
Spijtig is het de tegenovergestelde bedoeling van de schakelaars en willen ze net hoog in de toeren trekken.
Bij afdalen in de bergen kan je ook manueel gaan schakelen waardoor je kan afremmen op de motor
Spijtig zullen er dan veelvuldige brute schokken ontstaan.
Ik persoonlijk gebruik dit systeem zelden, de fun van het scooterrijden is er voor mij mee weg
je moet teveel liggen nadenken tijdens het rijden
Volledig akkoord maat,kan het nie beter verwoorden.

Wat ik wel veel gebruik is de powerknop, en dan niet om er als een haas vandoor te gaan, maar om af te remmen
Ook volledig akkoord maar ik gebruik dat enkel in de bergen bij afdaling (om te remmen) en bij stijgen (om de motor te sparen).

Je moet maar eens proberen, rij 80 a 90km/h laat je gas los en druk op de powerknop
de motor remt dan af (en het boutje kan breken!!!), zonder je remmen te gebruiken

Dit systeem kan je ook prima gebruiken bij afdalingen in de Bergen
ik heb mijn CVT bout reeds vervangen en deze was maar matig beshadigd
Voila verstandig rijden = weinig schade.

Wat dit doet aan de levensduur van je aandrijfriem kan ik niet zeggen, Suzuki zegt dat deze gedurende gans het leven van de scoot meegaat. Er zijn echter al voldoende mensen waarbij de riem rond 70.000 km is stuk gesprongen
Hoogstwaarschijnlijk diezelfde mensen waarbij ook het boutje brak en die rapslijtende banden maar niks vinden.Ik zou mijn riem preventief vervangen op +/- 90.000 km.

één persoon ken ik zelf en heb ik verschillende malen zien rijden, en het verwondert me niet dat hij dit tegenkomt.
Hij rijdt ZEER sportief met de machine en als hij op reis gaat is hij steeds zeer zwaar geladen + duo
Ik denk niet dat onze machine daarvoor gemaakt is
Ik rij reeds enkele jaren duizenden km,zwaar beladen en met duo op een normale manier.Nog nooit pech of schade gehad met de 650.

Als je een rustige, normale rijstijl hebt dan verwacht ik weinig problemen en verwijs ik door naar onze ervaringsdeskundige Ruuudy
Een rustige normale rijstijl,zo is het Paul en daarvoor is de Burg ontworpen....ook al kan hij veel meer aan.Onoordeelkundig gebruik echter zal bij de Burg en bij de meeste hoog technische machines resulteren in miserie.....en dan is Suzuki de schuldige.... Rolling Eyes
Greets Ruuuuudy. Wink [/quote]

P.s. Wanneer en met welke gasdosis te schakelen moet je zelf even zoeken.Begin echter met schakelen zonder iets aan het gas te wijzigen,zeker bij opschakelen.Maar zoals Paul,Fisty,ikzelf en enkele andere "serieuze" Burgers aanbevelen....rij automatisch,met gebruik van de power knop indien nodig A voor veilige afdalingen B om uw zwaar beladen motor te sparen bij klimmen... Rolling Eyes Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Bompie




Aantal berichten : 33
Leeftijd : 57
Woonplaats : Gent - België
Registration date : 08-01-10

Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen)   Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Emptyma 15 maa 2010, 13:17

Mooi mooi....Thnx Max T...
Dus als ik het ergens goed begrijp,schakel je hoger zonder je gas te lossen volgens onze ervaringsdeskundige Ruuuuudy
want anders krijg je klop clown clown
Vrij laag in toeren opschakelen (3000 - 4000 ?)als je economisch rijden wil en waarschijnlijk hoog (6000 - 7000 ?) in toeren als het er wat sportiever mag aan toe gaan.
Mijn CVTbout moet ik nog checken of laten checken bij gebrek aan werkplaats.
Mijn buikske kriebelt al ,maar nog 1 weekje geduld dan kan ik er eens "invliegen" en dat allemaal eens proberen.
Maar via dit topic kan ik en misschien andere 650 rijders nog een pak bijleren en hun ervaringen uitwisselen.

( tussen haakjes gelijk ze zeggen) : heb ik als forumgebruiker ergens de keuze om de volgorde van een topic te lezen aan te passen?
Want ik vind het enorm vervelend een topic van onder naar boven te moeten lezen ,vooral als het een langer topic is. Crying or Very sad Crying or Very sad Mad Mad Mad
Terug naar boven Ga naar beneden
Max T




Aantal berichten : 99
Leeftijd : 66
Woonplaats : Oelegem,Belgie
Registration date : 07-12-08

Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen)   Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Emptyma 15 maa 2010, 10:31

clown


Laatst aangepast door Max T op wo 17 maa 2010, 15:31; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Bompie




Aantal berichten : 33
Leeftijd : 57
Woonplaats : Gent - België
Registration date : 08-01-10

Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Empty
BerichtOnderwerp: Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen)   Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Emptyma 15 maa 2010, 09:24

Effe een stukje "gepikt" uit een ander topic :
Ruuuuudy schreef:
Tweede mogelijkheid;Het gebruik van de tiptronic vergt wel degelijk enkele ervaring en ik heb het de eerste maal ondervonden.Toen ik de eerste malen "eens probeerde" te schakelen lostte ik uit gewoonte met klassieke systemen mijn gas.Daardoor ontstonden geweldige kloppen in de vario.......en zeker ook zware klappen op het boutje.Sommige mensen willen dan ook nog sportief rijden en uitsluitend schakelen wat de gehele toptronic bediening en het boutje nog meer belast.Daardoor rij ik bijna uitsluitend automatisch,waar de Burg initieel ook voor is ontworpen.
Greets Ruuuuudy. Wink

Ik heb totaal nog geen rijervaring met het manueel schakelsysteem van de Burgie :
wat is er aan of af te raden in het gebruik ervan ?
Het gebruik van de powerknop...
Tip's ,ervaringen......
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen)   Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen) Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hoe schakelen met manueel systeem 650 / powerknop (tip's - ervaringen)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» anti diefstal systeem
» schakelen wil niet meer
» Tips & Trucs
» Tour tips......
» Verhogen van schermen: wie heeft nog tips en/of ideeën ??

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Suzuki Burgman NL BE :: Algemeen-
Ga naar: