helm en motorkleding voor motorscooter Mar 10, '07 9:21 PM
by lyonel for everyone
Over de keus welke motor (burgman) ik wil gaan rijden ben ik al uit maar hoe zit het met de helm en de kleding.
Aan welke eisen moet een helm voldoen op de motorscooter? Omdat je behoorlijk beschermt achter een scherm zit kun je dan eentje nemen die minder stil is, kun je daarop besparen? Dadelijk koop ik een helm die bedoelt is voor racen, dan rij ik toch behoorlijk voor lul met die helm op mijn scooter. En hoe zit het met de kleding?
Tags: forum: algemeen
Prev: hongarije roemenie
Next: mening gevraagd
reply share
17 Comments
ChronologicalReverseThreaded
replymsn-louise wrote on Mar 11, '07
Ik draag "gewone" motorkleding van leer of textiel op de Burgman 400 (1999)
Integraalhelm (BMW4), soms ook een policehelm (zelfde helm) maar boven de 80 kilometer heb je dan wel een echte ouderwetse motorbril nodig want je oogjes waaien eruit. (ik draag ook een normale bril)
Wel kan de BMW helm ook als policehelm m챕t vizier gedragen worden, zonder zonneklep, dat doe ik ook tegenwoordig, dan kan je wel op de snelweg ermee rijden, maar ja, dan heb je weer geen bescherming op je kin als je onderuit gaat...
En wijsheid komt echt met de jaren, dus meestal heb ik 'm als integraalhelm op.
De helm als potje zónder vizier, dat doe ik alleen als het hoogzomer is en ik persÃ
met de Burgman naar mijn werk ga, dan heb ik een uniform aan en geen motorkleding, ik ga helemaal binnendoor dan en de snelheid komt niet boven de 60 kilometer per uur uit. Maar ja, eigenlijk ga ik liever fietsen als het mooi weer is, is ook beter voor de conditie, dus dat doe ik dat zelden meer. Je wilt ook niet weten hoe je (ik) eruit ziet als ik onderuit zou gaan zonder beschermende kleding.
En de huid is toch ons grootste orgaan, een hoop mensen vergeten dat.
En als we gaan toeren, dan heb ik altijd mijn leren broek aan, een echt motorjack van leer of textiel 챕n mijn integraalhelm dus.
Dan weet ik tenminste zeker dat er geen beestjes o.i.d. in mijn ogen waaien. Ik heb wel eens een wesp gehad die zó mijn police helm invloog naast mijn gezicht, de wesp eindigde vlakbij mijn oor toen, nou je wilt niet weten hoe snel ik die af had toen!
Dus mijn advies:
Koop gewoon een lekkere integraalhelm die lekker zit en waar jij je prettig in voelt, geen enkele helm of kleding is te "flitsend" voor je Burgman.
Door het schermpje is trouwens de ene helm stiller dan de andere, want je krijgt heel andere wervelingen dan als je vol in de wind zou zitten. Dat is ook weer afhankelijk van je lichaamslengte. Even een helm testen als het mogelijk is om de verschillen op te merken. Het zou toch zonde zijn als je een hele dure "stille" helm koopt en het effect valt tegen achter het schermpje van de scooter.
Ook is het handig dat je rekening houd dat je kleding geschikt is voor het rechtopzitten, in een strak raceoveralletje zal je echt nÃet lekker rechtop zitten, dat is meer voor buikschuivers gemaakt.
Veel succes met kleding en helm uitzoeken!!
Louise
replymsn-thees wrote on Mar 11, '07
Hallo luitjes,
Kleding.
Als je valt, want daar draag je toch beschermende motorkleding voor, maakt het niet uit of je met de motor of motorscooter bent, je gaat op je bek en glijdt over straat.
Helm.
Ik rijd ook wel motor zonder windscherm en dat is rustiger dan met windscherm met die turbulentie.
Mijn advies: altijd gehoorbeschermers in en een "stille" helm.
Groetjes en ik ga vandaag weer lekker toeren!!
Thees.
replymsn-lyonel wrote on Mar 11, '07
Huh?!? Ik dacht dat je juist minder last had van turbulentie en suizen achter een windscherm omdat je dan uit de wind zit.
Mmm.....
Wat is een stille helm met mijn 1.76 op een burgman 400?
replymsn-louise wrote on Mar 12, '07
Je krijgt door zo'n scherm vaak heel andere wervelingen: wind van achteren naar voren bijvoorbeeld.
Je ziet het ook aan de regendruppels: die vliegen soms naar voren in plaats naar achteren.
Dus als het kan: proefrijden met verschillende helmen.
replymsn-b.rijderinspe wrote on Mar 12, '07
Een jethelm is wel lekkerder in de zomer dan een integraalhelm. Een integraalhelm kan benauwend zijn bij hogere temperaturen. Jij bent 1,76 meter en ik denk dat je hoofd volledig achter het scherm valt, dus dan heb je minder wind om je heen en dus minder ventilatie. Een racehelm raad ik af omdat deze helmen zijn gemaakt voor hoge snelheden met je hoofd omlaag en hun ventilatie is daarop aangepast.
Schuberth heeft een jethelm met een metalen beugel voor je kin; dan heb je zowel de voordelen van een jet- en integraalhelm. De beugel is eenvoudig los en vast te maken. Je moet wel wat dieper in de buidel tasten dan bijv. Shoei.
Wil je een integraal helm maar ook goed zicht naar achteren, kijk dan eens naar een Reevu-helm. Deze heeft mbv spiegeltjes in de helm een volledig zicht naar achteren. Best handig voor als de spiegels op de motor dat niet doen. Deze helm is ook qua prijs niet zo duur; 450 Euro. Er zitten allerlei binnenstukken bij om de helm aan te kunnen passen.
E.e.a. hangt voor het grootste deel af van jouw hoofdmaten/omvang en hoeveel geld je eraan wilt besteden. Ieder merk gebruikt andere leesten voor hun helmen en niet alle helmen van een merk hebben dezelfde leest. Dus ga naar een grote zaak en ga heel veel passen. Ga ook op een motorscooter zitten en kijk om je heen.De helm moet goed blijven zitten als je je hoofd schud.
Op auto- en snelwegen altijd oorpluggen in, zoals hiervoor al gezegd. Neem otoplastieken! Op de motorbeursen staan ze altijd en krijg je ook korting.
Een leren broek is in de zomer erg lekker en zweet niet zo als textiel, ook al zit er Goretex in! Maar is niet waterdicht. Textielpakken zijn goedkoper en sommige hebben gaten erin voor ventilatie. Er zijn ook handschoenen met gaten erin!
In het algemeen bij buitenactiviteiten; hoe meer lagen kleding je meeneemt hoe makkelijker het is om iets uit of aan te trekken.Dankzij de ruime bagage-mogelijkheden van een motorscooter geen probleem.
Ikzelf heb 2 helmen ( jet en integraal) en 2 broeken en jassen (leer en textiel) en 4 paar handschoenen. Bij slecht weer neem ik altijd een extra paar mee. Dan heb ik geen koude handen.
Je hebt internet, dus ik zou ook veel rond kijken op andere sites voor testen en reviews. Er zijn ook een aantal goede Duitse forums.
Succes.
replymsn-lyonel wrote on Mar 12, '07
This message has been deleted by the author.
replymsn-lyonel wrote on Mar 12, '07
Thanks voor de info, daar kan ik wat mee.
Welke twee helmen heb jij precies?
Een helm heeft toch een "houdbaarheidsdatum" zeg maar, ook al draag je hem niet. Dus nou een x aantal jaar zou je ze alletwee moeten vervangen? Ook al draag je de een minder dan de ander?
replymsn-b.rijderinspe wrote on Mar 13, '07
Ik heb een integraalhelm van Shoei. Dit merk omdat geen enkele helm van een ander merk mij goed paste. Ik heb een vrij groot hoofd.
Een jethelm van Eciec, gekocht bij Maximaat in Poeldijk. Deze zaak verkoopt motorkleding voor mensen met een grotere maat. Zeer schappelijke prijzen en een zeer goede service. De eigenaar doet het ook meer voor de lol, dan om veel geld te verdienen. Er komen zelfs mensen uit het buitenland om bij hem te kopen.
Hij verkoopt ook motorkleding voor mensen met een gewone maat.
Hij heeft merken als IXS, Richa, etc. Kijk maar eens op '
www.maximaat.nl' De houdbaarheid van een helm hangt af van of je de helm goed onderhoud en hoe vaak je de helm gebruikt, want vooral UV-licht heeft invloed op de buitenschaal. Algemeen geldt ca. 6 jaar heb ik eens gehoord., maar ik heb een Shoei XR-800 zelfs 8 jaar gebruikt.Het scheelt ook dat je de helm goed laat drogen na gebruik, net als bij schoenen. Maar niet op de kachel!
Het verschil tussen goedkopere en duurdere helmen is vnl. het materiaal van de buitenschaal, ventilatiemogelijkheden, stilheid en aerodynamica. Duurdere merken gebruiken meer leesten per helm. Vaak hebben goedkopere helmen 2 leesten om van XXS naar XXL te gaan. Dan gebruiken ze meer binnenstukken om een helm aan te passen. Hoeft niet slecht te zijn.
Prints op een helm kost je vaak ook al 50 Euro meer.
Ik zou een helm nemen met een goed zichtbare kleur en ook reflectie er op doen. Bij Halfords te vinden.