gedonder in m'n helm 2 Sep 23, '06 7:21 PM
by ikke-55 for everyone
hallo
onlangs m'n burgman650 binnen gedaan voor onderhoud...
de garagist had een vervangmotor klaargezet-een HONDA 500-zo "een blote motor"geen kuipje,geen ruitje,niks
bij het terugrijden viel het onmiddellijk op:het was fluisterstil in m'n helm !!
rij ik met de burgman, dan is er steeds gedonder aanwezig...
wie heeft daar een uitleg voor ? ik rij met een verhoogd GIVI-scherm(vast),waarvan ik enkele cm's heb afgedaan,zodat ik er net overheen kan kijken,de helm is een SHUBERT C2 . Alvast bedankt voor de reactie's
groetjes
Tags: forum: technisch
Prev: storing in kabelschoen startrelais
Next:
http://groups.msn.com/BurgmanStyle/reply share
12 Comments
ChronologicalReverseThreaded
replymsn-louise wrote on Sep 24, '06
Met een ruit heb je vaak een soort "negatieve" luchtstroming, ik bedoel: dan waait de wind van achter in je nek naar voren richting ruit.
Daarom hebben sommige motorfietsen ook weel eens sleuven in de ruit.
Hoe hoger een ruit is, hoe meer last je er van hebt.
Ik had het vroeger met mijn oude motor met kuip altijd heel erg.
Ook bv als het regent, dan waaien de druppels van je vizier eraf richting je ruit....
Wel bizar dat je helm bij een naked bike heel stil is. Dus de richting van de luchtstroom zorgt voor de herrie.
Rijd je wel altijd met gehoorbeschermers in?
Want van dat windgeruis kan je goed doof worden op den duur....
replymsn-louise wrote on Sep 24, '06
De mening van manlief:
het komt misschien door het zwarte afwerk/beschermings randje rond je kuipruit?
Dan komt de wind wervelend in beweging ipv recht op je af.
Wij hebben ook nog een "brommer" met een lager ruitje, en die heeft geen beschermrand eromheen. Dus een hele gladde ruitrand. Je zit veel in de wind, je hoofd waait er soms af, maar het windgeruis valt op zich mee.
replymsn-ikke-55 wrote on Sep 24, '06
hallo
van het randje rond de ruit zal het niet komen,er zit namelijk geen op .
die uitleg over die luchtstromen lijkt me meer aannemelijk...
misschien moet ik er nog enkele cm's af doen,zodat de wind onderaan mijn helm terechtkomt, want ik heb de indruk dat de wind nu recht op mijn vizier komt...
wat denk je ?
groetjes
replymsn-noenkel wrote on Sep 24, '06
Ahoy Onze Lieve Beheerder,
Er zijn nog wel dingen waarvan je doof wordt. Maar alle gekheid op dat fameuze stokje; Als ik 's winters met mijn GIVI-scherm rijd, dan heb ik ook dat vervelend gebulder. Tenminste, met gesloten vizier. Klip ik dat omhoog, valt het lawaai nagenoeg stil. Het is algemeen bekend dat zulks afhankelijk is van heel wat fakteurs(!) en dat er niet steeds een uitleg voor is, het is gewoon zo. Men moet blijven proberen tot het rezultaat voldoening geeft. Laat het in elk geval onze pret niet bederven. Bollen maar ! Groeten vanuit Leefdaal-Rechter-Oever-vd-Voer.
replymsn-jvg wrote on Sep 24, '06
Het probleem zit hem in de zgn vuile luchtstroom, een wervelstroom die na het vacuum van je ruit naar beneden valt en wervelt. Je schubert is de stilste in een windtunnel waar de lucht recht over je helm gaat, hier komt de wind van alle kanten en botst ook aan de zijkant (bij je oren) tegen de helm.
Je kunt het uittesten door hoger te gaan zitten, op de passagiersplaats of met een kussen.
De eigenlijke oplossing zou dan zijn: of een hogere ruit zodat de vuile lucht over je heen gaat, een ventilatie-opening maken onder in de ruit( let op de stevigheid), of een lagere ruit zodat de vuile luchtstroom op je borst/keel komt.
replymsn-dewacon1 wrote on Sep 25, '06
hallo
een hogere ruit is geen optie,'k vindt het ronduit gevaarlijk om door de ruit te kijken(ik ben een "doorrijder",rij dus dagelijks,'s morgens vroeg of 's avonds laat, en in alle weersomstandigheden)
een ventilatie-opening of een lagere ruit,lijkt me wel het proberen waard ...
als ik een oplossing gevonden heb,zet ik het op het forum...
groetjes
replymsn-maarten wrote on Sep 26, '06
Hallo,
Heb je liever een lagere ruit?
ik heb er nog een liggen. Voor een beetje mag je hem hebben.
emenem@versatel.nl groeten Maarten.
replymsn-robinopstapper wrote on Oct 6, '06
Hallo
Van gedonder heb ik ook last gehad. Op de Burgman heb ik hoog scherm met "oren" uit Italie. Het is een Burgmanstyle scherm.
Op onderstaande site heb ik een topscherm gevonden.
http://www.mv-motorrad.de/cosmoshop/lshop,showrub,27867,d,1160154738-28351,003,,,12,.htm Ik heb gekozen voor het verstelbare scherm. Het gedonder is aanmerkelijk minder geworden. Voor dat ik het in de gaten had reed ik ruim boven de wettelijk toegestane max. snelheid. Voorheen had ik afhankelijk van de snelheid meer gedonder in de helm. Dus hoe harder hoe meer herrie.
E.e.a. is afhankelijk van de stand van het schermpje.
De enige minpunten die ik tot nu toe heb ervaren zijn de volgende:
1. je moet wennen dat er iets in je blikveld zit. Dit went echter wel op den duur.
2. als het regent moet je het schermpje wegklappen omdat je anders geen of weinig zicht heb op de weg en je vizier niet meer door de rijwind wordt schoongeblazen.
M.vr.gr.
Robin
replymsn-rob hoekstra wrote on Oct 10, '06
Hallo,
Ik heb ook pas een opzetstuk(je) besteld.
http://www.mv-motorrad.de/cosmoshop/lshop,showdetail,24912,d,1160467371-24962,003,906210b,,Tshowrub--003,.htmIs nu onderweg naar me toe.
Heb lange tijd getwijfeld over of een hoger ruit of dit.
Recentelijk kwam ik twee motoren met zo'n ding tegen (scooter en motor) waarbij ik even gesproken heb met een van die motorrijders.
Hij was er erg over te spreken en bovenal schijnt dat ding ook nog in hoogte verstelbaar te zijn.
Ikzelf ben 1,93 en kom dus ook boven het standaard ruit uit.
De herrie is inderdaad niet altijd even prettig, met het huidige ruitje merk ik geen verschil in een lagere stand t.a.v. het windgeruis.
Ik zal binnenkort mijn ervaringen melden.
Groeten,
Rob
replymsn-burg400nl wrote on Oct 10, '06
Ik rij nu al een halfjaar met zo'n MV opzetstuk (de kleinste van 8 cm) op m'n Burgman 400 K4.
Ik moet zeggen dat 't iets scheelt, maar verwacht niet dat je in de stilte komt te zitten! Je moet wat passen en meten om uit te vogelen wat de beste stand van 't ding is: steiler of minder steil, hoger of op z'n laagst. Ik ben wel af van het fenomeen dat bij een bepaalde windhoek (schuin-rechts/-links) van voren m'n helm begon te vibreren wat doodvermoeiend is.
Omdat ik een hekel heb om door een ruitje te kijken met regen heb ik 'm in de laagste stand staan en iets steiler dan de vloeiende lijn van de kuipruit. Je merkt dat de winddruk nu normaal gesproken over je helm heen gaat en het gebulder scheelt iets maar voor langere ritten draag ik nog steeds m'n dopjes.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Zwaai!
Marten.
replymsn-burgman1953 wrote on Oct 10, '06
Overal lees je dat een Schubert helm de stilste is.Ik dacht altijd,wat een herrie moeten die anderen dan wel maken,want de mijne is totaal niet stil.Heb een Schubert systeemhelm.Ik zou geen telefoon horen rinkelen.Als ik achterop de scooter ga zitten,wordt het aanmerkelijk stiller.
Daarom eigenlijk een vraag.Is het beter de ruit korter te maken,of juist hoger.Door een ruit heen kijken met regen lijkt me niet zo plezierlijk.
Ik ben nogal lang,en heb veel last van gebulder om mijn helm.Hoe pak ik dat aan.Wie weet de oplossing.Stuk eraf is niet zo moeilijk,maar een stuk erbij gaat slechter.Vandaar.
Groet,
Wiebren
replymsn-rob hoekstra wrote on Oct 15, '06
Hallo allen,
Heb inmiddels mijn "opzetstuk" ontvangen en gemonteerd.
Normaliter rij ik altijd met pluggen in en 's zomers nog wel eens met zo'n policehelm.
Zelfs met pluggen in heb ik met deze helm op, een enorm windgeruis, niet prettig om langer dan een half uur te rijden.
Dus de proef op de som; de policehelm op en geen pluggen in en rijden maar.
Nou, voor mij erg verbluffend; het is net of je in de auto met open raam rijdt.
Een minimale windruis waarvan je gehoor niet van beschadigd.
En omdat ik de Burgman 650 heb kan ik natuurlijk met het verstelbare ruit expirimenteren met de juiste hoogte bij verschillende snelheden.
Voor mij dus een aanrader, het is alleen optisch een wat minder mooi gezicht, maar zo'n enorm verhoogd en verbreed ruit is ook niet echt mooi.
Doe er jullie voordeel mee, zou ik zeggen.
Groeten,
Rob