delete replymsn-bertvl wrote on Jan 25, '05
Walter,
er zijn inderdaad helmen die minder lawaai maken dan andere. De gegevens die fabrikanten daarover verstrekken zijn geldig voor motoren zonder windscherm.
Zelf heb ik mijn Schuberth Concept pas gekocht na een kleine proefrit op de autosnelweg. Hoewel dit een stille helm is, draag ik op de Burgman (400 of 650) toch oordopjes.
Heel belangrijk dat de helm lekker zit: goed vast op je hoofd zonder te knellen. Mijn ervaring is dat je dit echt zelf moet uitproberen. Het ene merk is daarbij niet perse beter dan het andere.
Heb je al nagedacht of je een gewone integraal helm wilt of een helm die je kunt openklappen? Dat laatste is handig als je een bril draagt. Bovendien kun je met een opengeklapte helm gewoon benzine gaan tanken en afrekenen.
Een groot probleem bij mijn integraalhelm is het beslaan van het vizier. Ondanks coating, ventilatieklepjes etc. helpt bij lage snelheden alleen het op een kier zetten van het vizier. Het is een voordeel als een helm daar meerdere mogelijkheden voor heeft.
Sommige helmen -zoals de Schuberth Concept- hebben een ingebouwde zonnebril die je onder het rijden omlaag of omhoog kunt klappen. Vind ik zelf heel handig.
Een aantal malen heb ik de Schuberth Concept genoemd. Als je deze overweegt, moet je weten dat er sinds vorig jaar een nieuw model is. Het oude model dat ik heb, wordt daardoor vaak goedkoper verkocht. Over het algemeen ben ik tevreden, behalve over de afdichting van het vizier op de helm:
een vervangend vizier paste niet goed; er bleef een kier over waar regenwater tussendoor komt.
de rubberafdichting was al na twee jaar versleten en heb ik zelf gerepareerd met siliconenrubber.
BertvL
delete replymsn-scooter wrote on Jan 25, '05
Schuberth Concept alweer 2 jaar in bezit de ingebouwde zonnebril is
perfect.
Ik ben er tevreden over groetjes voor al voor brildragende.
Jan
delete replymsn-wizzepis wrote on Jan 25, '05
Sinds kort in het bezit van een Airoh S55 systeemhelm uitgevoerd met zonneklep. Al diverse keren gebruikt met die lage zonnestand, heerlijk gewoon, en ik vind het heerlijk met opgeklapt kinstuk te rijden. De prijs is 269 euro in Nederland.
Wat het windgeruis betreft op de 400 k99... best wel, maar ik rijd altijd met gehoorbescherming en dus geen last. Ik heb al een gehoorapparaat en wil het niet nog erger laten worden.
Groet, Thees.
delete replymsn-lucky luke wrote on Jan 26, '05
Hoi,
Ik rij met een Airoh PR2200 ofzo. Een goede helm maar binnenkort overweeg ik om een Airoh S55 te kopen. Die helm bevat een volledige ingebouwde zonnebril.
Het is heerlijk om met die helm in volle zomer te rijden met het kinstuk omhoog.
Toch eventjes vergelijken met de Schuberth: bij de Schuberth heb je geen zonnebril, wel een klein stukje "bril" dat naar beneden klapt. Als je het kinstuk naar boven klapt kan je met de Schuberth niet comfortabel rijden. het kinstuk is veel te hoog. En de prijs dan...ik denk dat je 2 Airoh's koopt voor 1 Schuberth.
Maar ik denk wel dat het geluid beter gedempt is met de Schuberth.
Groetjes,
Luc
delete replymsn-bertvl wrote on Jan 27, '05
De Schuberth was inderdaad niet goedkoop, maar toen ik hem kocht een van de weinige systeemhelmen en de enige met wegklapbare zonnebril.
Het prijsverschil kan mogelijk ook verklaard worden uit het materiaal van de helm. Mijn Schuberth is een kunstharshelm, de goedkopere Airoh mogelijk van poycarbonaat. Onder invloed van UV licht verzwakt dit materiaal en zou je eigenlijk na een aantal jaren een nieuwe moeten kopen. Bij de Schuberth is echter de vizierafdichting na twee jaar al versleten ...
Ik vind de Schuberth zonnebril ruim voldoende. Het dekt je ogen af en laat de rest van het gezicht vrij. De zonnebril is zo sterk dat je bij warm weer het gewone vizier open kunt laten.
Het rijden met open kinstuk wordt door Schuberth sterk afgeraden. Met open kinstuk geeft de helm nog minder bescherming dan een jethelm. Dat zelfs de politie met open kinstuk rijdt (BWM systeem helm) betekent niet dat dit een goed voorbeeld is.
Ik heb plaatjes van integraalhelmen gezien die je wel verantwoord kunt ombouwen tot jethelm.
Tenslotte: achter het scherm van een Burgman is de Schuberth helemaal niet zo stil; ik vermoed dat andere helmen het kwa geluidsproductie dan niet zoveel slechter doen.
BertvL
delete replymsn-rode scooter wrote on Jan 27, '05
De BMW helm mag je inderdaad niet
onder het rijden "open" hebben, want dan geeft hij niet de juiste
bescherming bij een val. Staat zelfs heel duidelijk in de handleiding
vermeld.
Ook kan het bovenstuk ineens naar
beneden klappen onder het rijden, ook niet echt handig. Want het klapt dan net
niet dicht zodat het kinstuk vrij hoog blijft zitten, en dan zie je niet zoveel
meer.....
Een BMWhelm kan je echter wel
ombouwen tot jethelm (met zonneklep óf vizier) of als crosshelm met klep
(zonder vizier dan) daar zijn ombouwsets voor te koop.
Mijn ervaring is dat een duurdere
helm niet perse beter is dan een goedkopere.
Zo zit bovengenoemde BMW helm
niet helemaal lekker op mijn hoofd, maar ja daar kom je pas achter als je hem
een aantal uren op hebt. Regelmatig heb ik last van pijnlijke botjes net voor
mijn oren.
Wel is het materiaal bij duurdere
helmen inderdaad beter bestand tegen UV straling.
Vroeger had ik een Levior helm en
die zat heerlijk, ik vond het jammer dat hij versleten was, want dat merk
bestaat niet meer.
Ik heb trouwens ooit eens (zeker
een jaar of 8 geleden) een stille helm van Baehr geprobeerd, en er zelfs
een stukje mee proefgereden, maar daar kreeg ik acuut claustrofobie
van!
Als je een goede dealer treft is
het trouwens niet ongewoon als je een proefritje mag maken met de helm om te
kijken hoe stil hij is.
Louise
delete replymsn-noenkel wrote on Jan 31, '05
Ahoy Geestesgenoot,
Na een 10-tal bolhoeden versleten te hebben, rijden we nu 's winters met een NOLAN-systeemhelm. Dit is veruit de prettigste om te dragen en je kan desgewenst zonder hinder het vizier opklappen. In tegenstelling tot die van BeuMeuWeu zit 'm lekker en wordt uw hoofd niet achterover getrokken. Sinds we scooteren hebben we ook een AIROH-FLYcity. Vast ende zeker niet zo veilig, wegens kinloos, maar gans ontspannen bij 't rijden en een ruimer zijzicht op het verkeer rondom. En da's ook veiligheid. Deze geeft ronduit een groter gevoel van vrijheid. Windgeruis is erg afhankelijk van allerhande factoren; grootte en model vh scherm, gabarit vd rijder, en dergelijken. Met open vizier is er merkelijk minder geruis dan wanneer het toe is, onbegrijpelijk, maar 't is zo. 1 cm kan een wereld van verschil maken. Tenzij u er een kan lenen van collegas, heeft u geen kans om het uit te proberen vooraleer uw goede geld te spenderen. Zelf heb ik zo al heel wat miskopen gedaan. Iemand is er altijd wel mee, meestal de verkoper. Als deze 1 cent meer verdiend aan een bepaald model, is dat steeds de beste. Tot je 'm hebt en dan zit je maar met de gebakken peren. Daarom zeggen de fransen " la poire fait vivre" Allez, geluk ermee en tot in de pruimentijd. Groeten vanuit Leefdaal-an-de-Voer.
delete replymsn-burg400nl wrote on Feb 3, '05
Walter,
Ieder hoofd is anders, dus een goed passende helm kan voor iedereen weer anders uitpakken.
Ikzelf heb een Airoh PR2000 vanwege het opklapbare front en ben er best tevreden over. Alleen blijkt hij best lawaaiig en bij een bepaalde windhoek heeft 'ie de neiging te gaan trillen. Dat komt ongetwijfeld door het windscherm, maar ik kocht 'm toen ik nog niet op een Burgman reed. Bij een volgende aankoop zou ik zeker een proefrit overwegen en er een winderige dag voor uitzoeken!
Over het interne lawaai is er op de site van Alpine (van de oordopjes) een tabel met diverse helmtypen; het lawaai verschil is beduidend! De Airoh staat ergens laag in de lijst; lawaaiig dus!
http://www.alpine.nl/Start.asp?PageId=020101#Succes en een zwaai!
Marten.